Thursday, 26 February 2015

Strategi, Pendekatan, Kaedah dan Teknik dlm P&P PSV

Menurut Turner-Bisset (2005), guru yang baik ialah guru yang mempunyai pengetahuan yang meluas mengenai subjek yang diajarnya dan memiliki teknik serta kemahiran dalam bidang pengajaran itu. Strategi P&P dapat diumpamakan sebagai suatu susunan pendekatan, kaedah dan teknik untuk mencapai sesuatu matlamat (Goldman et al., 2006). Secara umumnya, terdapat empat jenis strategi P&P iaitu strategi berpusatkan pelajar, berpusatkan guru, berpusatkan bahan atau sumber dan strategi berasaskan aktiviti atau tugasan. Kementerian Pendidikan Malaysia (2009), menggalakkan guru-guru seni mengaplikasikan strategi P&P seperti mengenal konsep, kajian masa depan, kepelbagaian kecerdasan, teknologi maklumat dan komunikasi, pembelajaran kontekstual, pendekatan konstruktivisme, kemahiran berfikir dan pembelajaran masteri.

Menurut Bates (2000), dua pendekatan yang sering digunakan dalam pengajaran seni ialah pendekatan induktif dan deduktif. Chapman (1998), mengemukakan pendekatan pemerhatian, penerokaan, penghasilan dan apresiasi seni ke dalam pengajaran seni. Selain itu, pendekatan proses dan produk juga amat sesuai sebagai satu pendekatan dalam merancang P&P. Michael (1983), dan Feldman (1970), mencadangkan pendekatan kemanusiaan dalam P&P. Bagaimana pun seorang guru seni juga harus melihat pendekatan behaviorisme, sosial, kognitif dan konstruktivisme dapat dimanfaatkan sebagai satu pendekatan pada semua peringkat P&P PSV. Guru ialah seharusnya memahami keperluan pelajar, dapat berkomunikasi dengan baik dan berilmu pengetahuan dalam bidangnya (Elliott, 2005).

Secara umumnya kaedah demonstrasi, penyoalan, bimbingan, projek, dan lawatan sering dirujuk sebagai kaedah dalam P&P PSV. Namun secara khususnya kaedah-kaedah P&P PSV yang disarankan oleh Michael (1985), perlu dipertimbangkan oleh guru seni di sekolah iaitu kaedah studio, kaedah artis profesional, kaedah media baru dan kaedah apresiasi. Teknik pengajaran adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika seseorang guru seni tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada pada sesuatu kaedah maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil (Kamarudin Husin & Siti Hajar Abdul Aziz, 1998).

Kesimpulannya ialah kurikulum menentukan struktur, falsafah, kandungan dan tujuan kepada pendidikan untuk guru sampaikan kepada pelajar di sekolah. Bagaimana kurikulum itu disampaikan kepada para pelajar adalah ditentukan oleh pengetahuan guru seni dalam mengaplikasikan strategi, pendekatan, kaedah dan teknik yang akan memudahkan P&P di dalam kelas atau bilik seni.


Oleh:
Johanes Bin Bulot@Bulat
Pensyarah Akademik
Jabatan Seni Visual & Muzik
IPG Kampus Keningau



Rujukan:

Cochran, K.F. (1997, Januari 14). Pedagogical Content Knowledge: Teachers' Intergration of Subject Matter, Pedagogy, Students, and Learning Enviroments. Didapatkan dari

http://www.narst.org/publications/research/pck.cfm

Bates, J. K. (2000). Becoming an Art Teacher. Belmont, CA: Wadsworth Thomson Learning.

Wenham, M. (2003). Understanding Art A Guide for Teachers. London: Paul Chapman Publishing.

Gardner, H. (1993). Multiple Intelligence : The Theory in Practice. New York: Basic Books.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.