Teori-teori yang menerangkan sesuatu fenomena tidak
akan wujud tanpa ada seseorang yang memulakan usaha ke arah kelahiran
teori-teori yang diperkenalkan ke dalam kelompok masyarakat. Demikian juga Asas Seni Reka (ASR) yang menjadi salah satu
cabang ilmu dalam mengungkap nilai estetika sesuatu karya dan alat pedagogi
dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) Pendidikan Seni Visual (PSV) pada masa kini. Menurut Bates (2000), ilmu seni yang
digunakan untuk memahami karya-karya seni telah dicipta oleh Arthur Wesley Dow.
Ilmu seni itu merupakan gagasan teori yang dikenali sebagai ASR. Duncum (2010),
menyatakan ASR dicipta pada awal abad ke-20 sebagai pedagogi pengajaran untuk
memahami karya-karya catan pada masa itu.
Penulis dan pengkaji bidang seni tampak seperti Bates (2000), Wenham (2003), Mittler dan Ragans (2005), dan Duncum (2010), sependapat
bahawa pada asasnya ASR terbahagi kepada dua kelompok dasar iaitu unsur-unsur seni
dan prinsip-prinsip rekaan. Kedua-dua kelompok dasar ASR itu akan bersatu dalam
hasil karya tampak apabila diolah oleh seorang seniman atau pengkarya dengan kesedaran
nilai estetika yang tinggi. Justeru itu, unsur-unsur seni dan prinsip-prinsip
rekaan saling bekerjasama dan saling berhubung kait di antara satu sama lain
apabila berfungsi sebagai alat seni untuk diaplikasikan ke dalam sesatu karya
yang bersifat dua dimensi ataupun tiga dimensi. Unsur-unsur seni memerlukan prinsip-prinsip
rekaan sebagai pengatur caranya dan prinsip-prinsip rekaan pula memerlukan
unsur-unsur seni sebagai subjeknya. ASR
yang telah dijadikan salah satu cabang ilmu dalam PSV oleh Kementerian
Pendidikan Malaysia (2000), pada masa kini adalah
terdiri daripada beberapa gabungan unsur-unsur seni dan prinsip-prinsip rekaan
seperti yang telah dinyatakan Wenham (2003), Bersson (2004), Mittler dan Ragans (2005), serta Lazzari
dan Schlesier (2005). Unsur-unsur seni terdiri daripada garisan, warna,
jalinan, rupa, bentuk, dan ruang sementara prinsip-prinsip rekaan terdiri
daripada pergerakan, imbangan, harmoni, kontra, penegasan, kepelbagaian dan
kesatuan. Elemen-elemen unsur-unsur seni dan prinsip-prinsip rekaan turut disenaraikan
dalam Visual Arts Glossary (2003).
Menurut Wenham (2003),
di dalam seni tampak, garisan ialah tanda yang dihasilkan oleh pergerakan atau goresan alat lukis di atas
sesuatu permukaan yang rata. Garisan terdapat di mana-mana sahaja sama ada yang
terhasil secara semula jadi atau dihasilkan oleh manusia. Garisan mempunyai
pelbagai jenis sifat dan identiti yang tersendiri serta memberi pengertian yang
berbeza-beza. Jenis-jenis garisan ini juga merujuk kepada sifat-sifat fizikal
sesuatu garisan itu seperti kasar, halus, panjang, pendek, lurus, bengkok, terang,
gelap, tebal, putus dan sebagainya. Garisan juga mampu menyatakan sesuatu idea
atau perasaan. Ia boleh bersifat statik atau aktif. Garisan menjelaskan secara
visual sesuatu objek. Aplikasi pelbagai jenis garisan yang bersesuaian dapat
mencipta rupa, jalinan, ton dan corak serta menimbulkan bentuk, ruang dan
pergerakan (Wenham, 2003).
Lazzari dan Schlesier (2005),
mengatakan rupa ialah sesuatu imejan yang bersifat rata. Permukaannya adalah
kosong dan ini menjadikannya bersifat dua dimensi. Rupa ialah hasil pertemuan
hujung garisan dengan permulaannya. Rupa mempunyai garisan luar dan sempadan
yang mengelilinginya. Ianya dapat dikategorikan kepada rupa geometri dan
organik. Rupa geometri lebih kepada rupa yang mempunyai sudut dan penjuru. Rupa
organik pula yang mempunyai rupa bebas dan tidak terikat pada bentuk yang
khusus. Rupa juga terdiri daripada rupa positif dan rupa negatif. Mittler dan
Ragans (2005), mengatakan imejan ataupun objek yang bersifat tiga dimensi
dikenali sebagai bentuk. Bentuk ialah lanjutan daripada pemahaman rupa. Bentuk
mempunyai keluasan, ketinggian, jisim dan mempunyai lebih daripada satu
permukaan. Bentuk mempunyai struktur dalaman. Bentuk terbahagi kepada bentuk
dua dimensi, tiga dimensi dan pelbagai dimensi. Bentuk adalah terdiri daripada
dua jenis iaitu bentuk konkrit dan bentuk ilusi (Kementerian Pendidikan
Malaysia, 2002).
Menurut Lazzari dan
Schlesier (2005), jalinan ialah sifat fizikal yang terdapat pada permukaan
bahan atau objek. Jalinan dapat menunjukkan kesan rasa dan ekspresi sesuatu
objek. Jalinan terbahagi kepada dua iaitu jalinan sentuh dan jalinan tampak.
Jalinan sentuh ialah jalinan yang dapat dirasai melalui sentuhan. Jalinan
tampak pula jenis jalinan yang hanya dapat dilihat tetapi tidak dapat dirasa
melalui sentuhan. Di dalam seni tampak, kesan jalinan dapat menimbulkan jisim
pada bentuk. Menurut Kementerian Pendidikan Malaysia (2002), ruang ialah jarak di antara objek yang wujud di
dalam alam nyata dan juga dalam karya seni visual yang mana objek yang berada
di hadapan lebih jelas dan lebih besar berbanding dengan objek sama saiz yang
berada di bahagian belakang. Ruang merupakan kawasan yang dikelilingi oleh
garisan, atau kawasan kosong di sekeliling objek, atau jarak antara dua objek.
Manakala dalam karya seni visual, ruang diwujudkan melalui kekuatan gubahan
warna, jalinan, rupa dan bentuk. Terdapat dua jenis ruang dalam seni tampak iaitu
ruang nyata dan ruang ilusi (Kementerian Pendidikan
Malaysia, 2002) .
Menurut Bersson
(2004), warna ialah pigmen pewarna kimia yang bertindak balas pada sesuatu
permukaan. Warna terbahagi kepada tiga kumpulan utama iaitu warna asas, warna
sekunder dan warna tertier. Warna asas atau warna primer merupakan warna dasar
sesebuah warna dan tidak boleh dibuat daripada campuran warna lain tetapi boleh
menghasilkan warna kedua dan ketiga. Warna-warna asas terdiri daripada
warna-warna biru, merah, dan kuning. Warna-warna sekunder dihasilkan melalui
campuran dua jenis warna utama. Warna sekunder terdiri daripada warna jingga,
ungu dan hijau. Sekiranya satu warna utama dicampurkan dengan warna sekunder,
maka terhasil warna tertier yang terdiri daripada biru ungu, biru hijau, kuning
jingga, kuning hijau, merah jingga dan merah ungu. Warna-warna penggenap merujuk
kepada hubungan antara warna utama dengan warna sekunder. Terdapat warna
harmoni, nilai warna, sewarna, kroma warna, dan suhu warna (Bersson, 2004).
Menurut Mittler dan
Ragans (2005), prinsip pergerakan ialah kesan tampak yang ditimbulkan daripada
susunan unsur-unsur seni secara berulang-ulang atau berlapis-lapis. Imbangan
ialah keadaan yang sebanding atau tidak berat sebelah. Karya-karya dua dimensi
seperti lukisan dan catan mempunyai imbangan dari segi tampak. Dalam seni
tampak, harmoni dapat didefinisikan sebagai gabungan unsur-unsur seni yang
sesuai dalam sesuatu gubahan untuk melahirkan karya yang menyenangkan dari segi
tampak (Bersson, 2004). Kontra wujud apabila terdapatnya unsur yang
bertentangan dalam sesuatu gubahan (Mittler & Ragans (2005). Unsur yang
bertentangan itu boleh terdiri daripada satu unit ataupun beberapa unit.
Penegasan menonjolkan satu idea ataupun tema di dalam sesuatu reka bentuk itu
supaya ia menjadi daya tarikan utama. Dengan menggunakan unsur-unsur seni atau
idea-idea yang berbagai dalam sesuatu gubahan, prinsip kepelbagaian dapat
dihasilkan. Bersson (2004), menyatakan kesatuan ialah gabung jalin antara semua
komponen seni yang berlainan dalam reka bentuk untuk membentuk satu idea. Dalam
konsep seni tampak, kesatuan merupakan prinsip yang muktamad dalam semua reka
bentuk.
Menurut Ahmad Suhaimi Mohd Noor (2000), ASR merupakan terminologi seni
yang dianggap sebagai laras bahasa tampak yang mesti difahami dan dikuasai oleh
pelajar. ASR yang diistilahkan sebagai laras bahasa tampak itu adalah merupakan
pernyataan tanpa kata, ia mempunyai tata dan laras bahasanya yang tersendiri
yang bersifat sejagat. Menurut Mittler dan Ragans (2005), bahasa tampak tidak
mengandungi sejumlah perbendaharaan sebab itu bahasa tampak adalah istimewa
dalam seni yang mana terdiri daripada simbol-simbol. Simbol-simbol akan hanya
mengandungi makna-makna apabila siap diolah menjadi sebuah karya (Bates, 2000).
Oleh yang demikian, makna bahasa tampak akan hanya dapat dimengerti dan
difahami sepenuhnya oleh para pelajar apabila berkarya dan mengaplikasikan
unsur-unsur seni dan prinsip-prinsip rekaan untuk memberi makna.
Secara amnya, ASR inilah yang perlu dikuasai sebagai ilmu pengetahuan
mengenai seni dalam kalangan pelajar dan khususnya dalam kalangan pelajar
menengah rendah. Menurut Wenham (2003), kejayaan pelajar menghasilkan karya
dipengaruhi oleh penguasaan mereka terhadap ASR. Lantaran itu, penerapan ASR
dalam setiap P&P PSV bagi meningkatkan penguasaan ASR dalam kalangan
pelajar adalah satu strategi untuk mendorong pelajar berjaya menghasilkan karya
yang kreatif dengan memperlihatkan kematangan estetika. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat
(2005),
penerapan membawa bermaksud perihal menerapkan atau perbuatan mempraktikkan.
Mempraktikkan ASR sama ada secara
langsung atau tidak langsung di dalam aktiviti P&P PSV, akan memberi
peluang kepada pelajar mengaplikasikan
kefahaman dalam penghasilan kerja seni berdasarkan ASR dengan pelbagai alat dan
bahan serta teknik (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2009) . Penerapan ASR ke
dalam pengkaryaan semasa guru seni mengajar adalah selari dengan kehendak dan
matlamat KBSM yang menggalakkan guru membuat penggabungjalinan dalam atau
antara mata pelajaran secara bersepadu (Abu Bakar Nordin, 1993) .
Pensyarah Akademik
Jabatan Seni Visual & Muzik
IPGK Kampus Keningau
Rujukan:
Bates, J. K. (2000). Becoming an Art Teacher.
Belmont, CA: Wadsworth Thomson Learning.
Duncum, P. (2010). 7 SEVEN PRINCIPLES for Visual
Culture Education. Art Education, Vol. 63, Iss. 1, 6-10. Didapatkan
October 13, 2010, daripada Academic Research Library. (Document ID: 1936599401)
Lazzari, M. & Schlesier, D. (2005). Exploring
Art A Global, Thematic Approach. Belmont, CA: Thomson Wadsworth.
Mittler, G. & Ragans, R. (2005). Understanding
Art. Woodland Hills, CA: McGraw-Hill.
Ahmad Suhaimi Mohd Noor. (2000). Keberkesanan
Pengajaran Dalam Konteks Pendidikan Seni. Dalam Kumpulan Esei Pilihan
Pendidikan Seni Dan Muzik (hlm. 58-71). Tanjong Malim: Penerbitan Fakulti
Sains Sosial Dan Kesenian Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Ahmad Suhaimi Mohd. Noor. (2007). Sejarah Kesedaran
Visual di Malaya. Tanjong Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Bersson, R. (2004). Responding to Art: Form,
Content, and Context. New York: McGraw-Hill.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.