Thursday 26 February 2015

Strategi Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Seni Visual

Menterjemahkan kurikulum dalam P&P bukan hanya memerlukan seseorang guru seni berpengetahuan dan berilmu tinggi dalam mata pelajaran yang diajarnya akan tetapi guru seni juga diharuskan mempunyai pengetahuan yang meluas dalam ilmu keguruan misalnya ilmu pedagogi seperti yang disarankan oleh Shulman (1987), iaitu pengetahuan isi kandungan untuk mengajar atau pedagogical content knowledge. Pengetahuan ilmu pedagogi inilah yang membezakan guru seni dengan seorang seniman kerana seorang guru seni mempunyai pengetahuan seni dan pengetahuan ilmu pedagogi. Menurut Cochran (1997), guru akan menghubungkan pengetahuannya tentang pengajaran dengan pengetahuan isi kandungan pengajaran. Ini bermakna guru seni berkemahiran untuk memilih strategi P&P dan mentafsir pemikiran pelajar tentang isi kandungan yang akan diajar pada peringkat sekolah menengah rendah, isi kandungan utama yang perlu disampaikan oleh guru ialah Asas Seni Reka (ASR) yang sentiasa ditekan dalam Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) Pendidikan Seni Visual (PSV) seperti disarankan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (2002).

Menurut Bates (2000), strategi pengajaran khusus kepada ASR yang mana berkonsepkan strategi berpusat pelajar melalui aktiviti penerokaan seperti penerokaan terhadap media dan proses telah digunakan oleh guru seni sejak dahulu lagi. Strategi berpusat pelajar memberi peluang kepada pelajar mengembangkan penguasaan ASR pada tahap kemampuan mereka sendiri. Dalam beberapa kes guru menggunakan pendekatan studio dalam pengajaran ASR akan tetapi pendekatan studio kurang sesuai kerana kadangkala aktiviti akan condong kepada penerokaan media. Semasa di dalam studio pelajar-pelajar tidak dapat menumpukan perhatian kepada aplikasi ASR sepenuhnya kerana tanpa disedari pelajar-pelajar akan membuat manipulasi terhadap media (Bates, 2000).

Bates (2000) mencadangkan agar pengajaran seni menggunakan strategi yang lebih bersifat akademik. Garis panduan kurikulum menunjukkan seni mempunyai kekuatan dalam membentuk isi kandungan dan konsep yang spesifik. Strategi P&P berpusatkan pelajar memberikan pengalaman belajar seni mengikut kesesuaian umur. Pendidik seni berpusatkan subjek menyediakan pandangan mengenai isi kandungan tentang seni dan bagaimana menyampaikannya secara konseptual. Menurut Wenham (2003), pengalaman kali pertama pelajar terhadap sebuah karya seni lebih cenderung untuk bertindak balas secara holistik, intuitif  bahkan secara emosional tetapi dengan strategi P&P yang berkesan, pelajar dapat berfikir dengan lebih analitik dan dapat memahami sebuah karya seni secara berperingkat-peringkat dari sudut ASR.

Menurut Wenham (2003), pelajar yang berbeza kecerdasan akan menggunakan strategi pengajaran berbeza dengan tujuan memudahkan pelajar menguasai ASR dengan baik. Kebanyakan pelajar sering kali menghadapi masalah dalam mengikuti aktiviti P&P ASR pada peringkat awal seperti memahami dan membuat eksperimen berkaitan ASR. Strategi pengajaran guru seni yang menunjukkan beberapa demonstrasi menghasilkan karya di hadapan pelajar di samping mengajukan soalan-soalan yang berkaitan ASR dapat membantu pelajar membina dan memahami seterusnya mencipta kerangka konseptual ASR dalam minda pelajar. Wenham (2003), memberikan contoh aktiviti pengajaran berkaitan ASR iaitu mencampur warna. Aktiviti mencampur warna mempunyai objektif akhirnya ialah pelajar dapat mengenali sifat dan potensi warna. Bagi mencapai objektif dalam aktiviti mencampur warna dengan berkesan, guru akan mengadaptasi beberapa strategi P&P yang berbeza mengikut kecerdasan pelajar di dalam kelas secara berperingkat-peringkat.

Teori pelbagai kecerdasan telah dikemukakan oleh Howard Gardner (1983). Beliau mengemukakan lapan kecerdasan manusia yang dapat diperkembangkan sepanjang hayat. Menurut Gardner, manusia mempunyai kesemua lapan kecerdasan. Beliau telah membuat kajian terhadap pelbagai lapisan masyarakat termasuklah kanak-kanak biasa dan istimewa, juga kelompok penduduk yang mempunyai kriteria yang istimewa. Gardner juga mengatakan bahawa kecerdasan bukanlah semata-mata diwarisi. Jika kedua-dua ibu bapa dikategorikan sebagai lemah daya ingatan mengikut ukuran intelligence quotient (IQ), tidak semestinya anak-anak mereka juga lemah dalam daya ingatan dan begitulah juga sebaliknya. Kajian terhadap kanak-kanak istimewa mendapati ada di antara pelajar-pelajar yang lemah daya ingatannya adalah dilahirkan oleh ibu bapa yang kedua-duanya adalah profesional. Bagi mengendalikan perbezaan pelajar dalam aspek kebolehan mental, percubaan telah diadakan di sekolah-sekolah dan di kelas-kelas khusus, berbagai program pengajaran dan pembelajaran disediakan bagi membolehkan pelajar-pelajar mencapai sesuatu yang bersesuaian dengan kemampuan mereka. Bagi mengendalikan perbezaan pencapaian pelajar dalam pelajaran, sekolah cuba mengumpulkan pelajar-pelajar dalam kumpulan yang sama berdasarkan pencapaian mata pelajaran (Musa Daia, 1992).


Oleh:
Johanes Bin Bulot@Bulat
Pensyarah Akademik
Jabatan Seni Visual & Muzik
IPGK Kampus Keningau


Rujukan:

Cochran, K.F. (1997, Januari 14). Pedagogical Content Knowledge: Teachers' Intergration of Subject Matter, Pedagogy, Students, and Learning Enviroments. Didapatkan dari
           http://www.narst.org/publications/research/pck.cfm

Bates, J. K. (2000). Becoming an Art Teacher. Belmont, CA: Wadsworth Thomson Learning.

Wenham, M. (2003). Understanding Art A Guide for Teachers. London: Paul Chapman Publishing.

Gardner, H. (1993). Multiple Intelligence : The Theory in Practice. New York: Basic Books.

Musa Daia. (1992). Kaedah dan Teknik Pengajaran. Johor Baru: Badan Bookstore.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.