Tuesday 31 March 2015

Melukis menggunakan Adobe Ilustrator

Salam sejahtera para pelajar.

Kali ini saya akan tunjukkan cara melukis dengan mudah langkah demi langkah menggunakan perisian adobe ilustrator cs6 berdasarkan konsep imitasi yang disarankan oleh tokoh-tokoh ilmuan seni seperti Goergeo Vasari dan Johan Joachim Wilkelmen. Namun imitasi ini disesuaikan dengan konsep cetakan lino yang mana objek-objek dilukis dengan menonjolkan rupa dan jalinan melalui warna dan kepelbagian garisan.





Setelah subjek matter dilukis menggunakan ilustrator, seterusnya para pelajar mengarah ketajaman daya artistik impak maksima dalam menimbulkan nilai estetika dalam karya melalui cetakan lino. Berikut ialah contoh mudah lukisan menggunakan ilustrator untuk panduan para pelajar sekalian.



Langkah 1: Mendapatkan subjek matter iaitu bunga refflesia.


Langkah 2: Open Imej di atas dalam Ilustrator dan namakan layer dengan refflesia. Gunakan pen tool dan mula melukis dibahagian kelopok bunga.



Langkah 3: Habiskan melukis menggunakan pen tool keseluruhan kelopak bunga dan bahagian tengah. Apabila selesai warnakan bahagian dalam kelopak bunga dengan warna merah sahaja.


Langkah 4: Terus warnakan keseluruhan kelopak dan bahagian tengah bunga dan pada bahagian tengah bunga sila warna dengan warna gelap.


Langkah 5: Sekarang gambar asal bunga refflesia bolehlah dibuka dan tinggal hasil lukisan menggunakan pen tool yang telah diwarnakan.


Langkah 6: Inilah kedudukan layer dalam ilustrasi anda.


Langkah 7: Proses memasukkan jalinan pada kelopak bunga dimulakan mengikut kreativiti dan daya artistik anda supaya bunga refflesia kelihatan lebih nilai estetik.


Langkah 8: Beginilah gambaran bunga refflesia yang ringkas dilukis menggunakan adobe ilustrator CS6. Lukisan akan kelihatan lebih bermutu jika pelukis mempunyai daya imiginasi ruang dan penguasaan garisan dalam membuat latar belakang dan jalinan pada bunga. selepas itu boleh dijadikan cetakan lino dengan menggunakan dua warna merah dan gelap.



Saya ucapkan selamat melukis menggunakan perisian adobe ilustrator kepada para pelajar dan seterusnya menjayakan setiap kerja kursus yang diberikan. Terima kasih.

Imitasi Artistik Estetika


Ditulis Oleh:
Encik Johanes Bulot
Pensyarah Akademik
Jabatan Seni Visual dan Muzik
IPG Kampus Keningau