Pendidikan
terancang dan sistematik bertujuan untuk menyampaikan ilmu pengetahuan, nilai,
sikap dan kemahiran seterusnya mengembangkan potensi individu secara menyeluruh
dan bersepadu. Menurut Sufean Hussin (1996), pendidikan
dapat didefinisikan dari segi semantik dan etimologi. Pendidikan dari segi
semantik merangkumi didikan komponen intelek dan latihan gerak laku perbuatan.
Pendidikan dari segi etimologi menggunakan perkataan Inggeris iaitu Education yang berasal daripada perkataan
Latin Educare yang bermaksud to train.
Makna pendidikan dapat difahami asas sebagai perihal mendidik, didikan, latihan
dan ajaran (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2005). Mengikut
American Council on Education (1944), pendidikan ialah satu usaha sistematik
yang disengajakan oleh sesuatu masyarakat untuk menyampaikan pengetahuan,
nilai, sikap dan kemahiran kepada ahlinya. Dalam konteks P&P pendidikan adalah
disiplin yang berhubung kait dengan kaedah P&P di sekolah dan
persekitarannya (Education, 2011).
Pendidikan dalam persepsi individu dapat difahami melalui hasil kajian Henderson-King
dan Mitchell (2011), iaitu individu yang mempunyai aspirasi intrinsik yang
tinggi cenderung melihat pendidikan sebagai persiapan untuk kerjaya,
pengetahuan untuk masa depan, membangun hubungan sosial dan keterampilan diri. Namun
secara amnya pendidikan di Malaysia adalah
berasaskan kepada Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) yang selaras
dengan falsafah pendidikan negara sejak tahun 1989 (Sufean Hussin, 1996).
Bagi mencapai matlamat pendidikan iaitu menyampaikan pengetahuan, nilai,
sikap dan kemahiran kepada ahlinya, PSV merupakan salah satu mata pelajaran
yang diperkenalkan sejak zaman penjajahan British. Kewujudan PSV adalah seiring
dengan perkembangan pendidikan negara kini. Dahulunya PSV dikenali sebagai
subjek Lukisan dan Pertukangan Tangan kemudian ditukar menjadi mata pelajaran Pendidikan
Seni (PS) dan seterusnya Pendidikan Seni Visual (PSV). Perubahan-perubahan yang
dilakukan adalah atas kesedaran masyarakat terhadap kepentingan PSV dalam
kehidupan (Iberahim Hassan, 2000) . Kementerian Pendidikan
Malaysia (2000), menyatakan PSV
dalam KBSM ialah seni visual atau tampak sahaja dan merupakan salah satu bentuk
seni yang wujud selain seni muzik, seni tari, seni drama dan seni bina. PSV
peringkat sekolah menengah bermatlamat untuk membentuk keperibadian generasi
Malaysia yang celik budaya, mempunyai nilai-nilai estetik yang tinggi,
imaginatif, kritis, kreatif, inovatif dan inventif. Iberahim Hassan dan Roskang Jailani (2009), menyatakan bahawa PSV
dalam konteks bersepadu bertujuan untuk membolehkan pelajar menyedari, memahami
dan menghargai peranan seni sebagai satu keperluan dalam urusan hidup,
hubungannya dengan kejadian alam, kaitannya dengan perkembangan sains dan
teknologi, aplikasi seni dalam industri rekaan dan pembuatan.
Secara
asasnya konsep seni dan ilmu seni yang diajar di sekolah mempunyai perbezaan
yang jelas. Salah seorang tokoh ilmiah yang memperkatakan tentang perbezaan konsep
seni dan ilmu seni ialah Jakob Sumardjo (2000). Menurut Jakob Sumardjo (2000), seni untuk
dinikmati sementara ilmu seni untuk difahami. Hakikatnya dalam pendidikan di
sekolah, seni dan ilmu seni saling berkait rapat dalam mencapai dan
merealisasikan hasrat pendidikan negara. Menurut Zakaria Ali (1989), adalah sukar untuk memahami seni tanpa ilmu
seni. Seni itu memerlukan penghayatan dan ilmu seni pula untuk membantu
memahami karya-karya seni. Ahli-ahli dalam bidang ilmu kognitif berpendapat
seni merupakan satu proses
pemikiran yang lebih lanjut daripada seorang pengkarya kerana simbol-simbol
yang diperlihatkan dalam hasil karyanya adalah hasil aktiviti otak mencerap,
membuat interpretasi dan menghasilkan imaginasi terhadap alam persekitaran (Sousa, 2006). Sebab itu pemerhati mesti
mengenali dan menghuraikan lambang dan corak lambang sebelum dia dapat memahami
maksud sesuatu karya (Knobler, 1985).
Pentingnya ilmu seni itu bukan saja kepada seorang pemerhati bahkan kepada
pelajar-pelajar di sekolah. Dalam KBSM, ilmu seni dipelajari secara formal
untuk membantu mereka memahami karya-karya seni. Ilmu seni itu juga membantu
pelajar-pelajar untuk menghasilkan
karya-karya seni mengikut kesesuaian perkembangan kognitif, efektif dan
psikomotor mereka (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2002) . Menurut Ahmad Suhaimi Mohd. Noor (2000), pendedahan
kepada makna dan simbol akan memberi ruang kepada pelajar untuk berfikir secara
kritis dan kreatif.
Pensyarah Akademik
Jabatan Seni Visual & Muzik
IPG Kampus Keningau
Rujukan:
Sufean Hussin. (1996). Pendidikan di Malaysia
Sejarah, Sistem dan Falsafah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus Dewan Edisi Keempat. (2005). Pusat Rujukan
Persuratan Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka, Malaysia. Didapatkan mei 31,
2011, daripada http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=pendidikan
American Council on Education. (1944). Objectives and
Program of the American Education Fellowship. 22, 9. Didapatkan dari
EBSCOhost
Iberahim Hassan & Roskang Jailani. (2009).
Pendidikan Seni Visual dan Peranannya Abad Ke-12. Dalam Mohd. Johari Ab. Hamid
(Ed.), Pendidikan Seni Visual Dan Muzik (hlm. 1-20). Tanjong Malim:
Penerbitan Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Jakob Sumardjo. (2000). Filsafat Seni. Bandung:
Penerbitan ITB.
Zakaria Ali. (1989). Pengertian Seni Halus. Dalam Seni
dan Seniman Esei-esei Seni Halus (hlm. 3-11). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka & Kementerian Pendidikan Malaysia.
Sousa, D. A. (2006). How The Brain Learns (ed.
3rd). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Knobler, N. (1985). Dialog Seni Tampak.
(Zakaria Ali, Penterjemah) Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka Dengan
Kerjasama Kementerian Pelajaran Malaysia.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2002). Kurikulum
Bersepadu Sekolah Menengah Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.
Education. (2011). Encyclopedia Britannica Online. Didapatkan dari http://www.britannica.com/EBchecked/topic/179408/education
Iberahim Hassan. (2000). Pendidikan Seni Di Malaysia Dalam Arus Perkembangan Konsep Pembelajaran Seni. Dalam Kumpulan Esei Pendidikan Seni Dan Muzik (hlm. 31-45). Tanjong Malim: Penerbitan Sains Sosial dan Kesenian Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Education. (2011). Encyclopedia Britannica Online. Didapatkan dari http://www.britannica.com/EBchecked/topic/179408/education
Iberahim Hassan. (2000). Pendidikan Seni Di Malaysia Dalam Arus Perkembangan Konsep Pembelajaran Seni. Dalam Kumpulan Esei Pendidikan Seni Dan Muzik (hlm. 31-45). Tanjong Malim: Penerbitan Sains Sosial dan Kesenian Universiti Pendidikan Sultan Idris.